Pagina's

SKOON LAPPIE – Projectomschrijving

Met een projectgroep van de Technische Universiteit Delft zijn wij, vier master studentes aan de faculteit Industrieel Ontwerpen en een medische student van de Erasmus Universiteit Rotterdam, van start gegaan met een project voor kansarme vrouwen in Zuid Afrika, in samenwerking met het Medical Knowledge Institute en Stichting Vrouw en Verband voor de periode februari - juni 2010.

Als afsluitend project alvorens de aanvang van het afstuderen, zullen wij een geheel product ontwikkelingstraject doorlopen binnen het “Integral Design Project”. Na het lezen van een onderzoek naar menstruele hygiëne in kansarme landen, uitgevoerd door dr. Tjon A Ten van stichting Vrouw en Verband (V&V) (A Neglected Condition for the Achievement of Several Millennium Development Goals; http://www.eepa.be/wcm/dmdocuments/BGpaper_Menstrual-Hygiene.pdf), waren wij direct gemotiveerd om in naam van de TU Delft, in samenwerking met V&V en het Medical Knowledge Institute (MKI; http://infomki.org), te werken aan een oplossing voor deze problematiek in Zuid-Afrika. De huidige situatie rondom het onderwerp menstruele hygiëne is momenteel verre van optimaal. Met name weesmeisjes krijgen geen uitleg over de ontwikkeling van hun lichaam doordat er een taboe rust op dit onderwerp en een moederfiguur ontbreekt die hen deze kennis kan bijbrengen. Mede door deze onwetendheid, gebruiken meisjes en vrouwen onhygiënische oplossingen, om de menstruele periode door te komen. Dit leidt vaak tot ernstige vaginale infecties en ontstekingen, met soms de dood tot gevolg. Daarnaast worden vrouwen en kinderen tijdens hun menstruatie beperkt in het leiden van hun dagelijkse leven en worden ze veelal belemmerd naar school te gaan, wat direct van invloed is op de haalbaarheid van milleniumdoel 2.

Nog niet eerder zijn onderwijs programma’s gericht op menstruele hygiëne. Het MKI zal vanaf maart 2010 van start gaan met een educatief programma in Zuid Afrika, waarbij vrouwelijke trainers voorzien worden van informatie over persoonlijke hygiëne en getraind worden in het overbrengen van deze informatie op kansarme (jonge) vrouwen. Een ondersteunende materiële oplossing is naast educatie noodzakelijk om daadwerkelijk hygiënisch om te kunnen gaan met de menstruatie. Momenteel zijn producten als tampons en maandverband simpelweg niet verkrijgbaar in de sloppenwijken. Als dit al aanwezig is, dan zijn deze westerse oplossingen onbetaalbaar voor de locale vrouwen. Er zal een product op de markt moeten komen dat betaalbaar is voor deze kansarme vrouwen. Wij delen met het MKI en stichting V&V de missie om een zogenaamde “empowerment” van de locale bevolking te realiseren, door hen van kennis en materialen te voorzien.

In het kort: We zullen een oplossing ontwikkelen ter ondersteuning van Zuid Afrikaanse vrouwen tijdens hun menstruatie die niet alleen hygiënisch, maar ook betaalbaar en beschikbaar zal zijn.

Daarom zijn we nu (5 Maart – 1 Mei) in Zuid Afrika om in de township Khayamandi te werken aan dit project. Volg op deze blog onze indrukken!


maandag 17 mei 2010

Week 6 de tijd vliegt…

Deze week zijn we door gegaan met het beantwoorden van vragen die tijdens de creatieve sessie de kop op staken. Dit heeft vooral geresulteerd in explorerende onderzoeken naar absorptie, waterafstotende materialen, vleugels, individuele verpakkingen en bulk verpakkingen (10 stuks of meer). Het leuke aan maandverband is dat we er lekker mee kunnen prutsen, het letterlijk kunnen uitpluizen en door trial & error achter veel dingen komen.

De rechter foto laat zien hoe druppels limonade op het semipermeabele laagje kunststof blijven liggen en niet door de gaatjes heen vallen, dit gebeurd ook in een maandverbandje; het bloed dat eenmaal in verbandje zit wil niet gemakkelijk terug.

Woensdag was voor ons de dag waarop we de manager van de maandverbandfabriek hebben ontmoet. We hebben heel veel inzichten gekregen tijdens het gesprek, in de doelstellingen van het bedrijf. Zij produceren voor vrouwen met lage inkomens, maar baseren het type maandverband puur op de verkoopcijfers. De verkoopcijfers zijn dus hun enige inzichten in wat de doelgroep wil, maar of ze dat werkelijk willen is natuurlijk de vraag. Kostprijs is in veel gevallen de overweging om het één of het ander te kopen. Na dit vruchtbare gesprek, kunnen we concluderen dat er een wederzijdse interesse bestaat in onze activiteiten en inzichten en in de productiemogelijkheden van de producent. We zullen zeker contact houden met deze partij!

Na een dagje (ver)werken hebben we vragen over het gebruik van maandverband opgesteld en zijn we bij Pumla (een van de Mama Africa’s die deelnam aan de workshops in de eerste week) langsgegaan. Pumla heeft een crèche, maar vangt ook kindjes op waarvan de ouders moeten werken en eigenlijk niet kunnen betalen voor de crèche. Het was echt fantastisch om te zien hoe lief, gedreven en gehoorzaam deze kinderen zijn. We hebben samen met de kindjes buiten gespeeld gedanst en gezongen. Alle 12 vrouwen die voor Pumla werken hebben een door ons opgestelde enquête gekregen en willen deze voor ons invullen!

Omdat het fantastisch weer was in het weekend (25 graden, terwijl het hier herfst is!), zijn we een bezoekje gaan brengen aan de Old Biscuit Mill in Kaapstad (soort markt met hapjes en lekkernijen) en zijn we als echte toerist naar de Pan African Market geweest om de nodige souvenirs voor het thuisfront mee te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten